Meeting Point Mediawijsheid

Home » Algemeen » Netwerkbijeenkomst ‘Maak werk van digitale vaardigheden’

Netwerkbijeenkomst ‘Maak werk van digitale vaardigheden’


Dinsdagmiddag 16 maart jongst leden was ik aanwezig bij de netwerkbijeenkomst in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, georganiseerd door het programmabureau Digivaardig & Digibewust.

Tijdens deze middag presenteerde Marion Duimel (onderzoekster) de resultaten van het onderzoek Digibyte, digibabe, digibeet: Wat zijn de redenen achter het niet of nauwelijks gebruik maken van internet? Wat zijn de belemmeringen en beperkingen die mensen hierdoor ervaren? De onderzoeksresultaten vormden de input voor de rest van de middag, waarin aanwezigen op interactieve wijze nieuwe activiteiten besproken hebben.

In drie parallelle, identiek opgezette expertsessies hebben de deelnemers in kleine groepen zich verdiept in drie van de acht typeringen van digibeten die in het onderzoeksrapport gedefinieerd zijn: het onbeschreven blad, de welwillende afwachter en de ploeterende volhouder. Dit zijn digibeten die in eerste instantie positief tegenover het gebruik van computers en internet staan. De verdieping richtte zich op waar de digibeet zich bevindt, wat we nu al doen voor dit type digibeet en welke nieuwe activiteiten het netwerk kan/moet ontplooien.

Meer dan honderd ideeën voor nieuwe activiteiten zijn uit de expertsessies voortgekomen! Kijkend naar al deze ideeën – hun overeenkomsten en verschillen, haalbaarheid en gelijkenis met bestaande activiteiten – heeft het programma Digivaardig & Digibewust vier nieuwe activiteiten als zeer kansrijk aangemerkt.

Meer informatie over de vier kansrijke activiteiten? Klik hier voor meer informatie.

Ik vond het heel bijzonder om met mensen uit heel verschillende disciplines en bedrijven van gedachte te wisselen over mogelijke kansen die geboden moeten worden om burgers meer mediabewuster te maken. Veel ideeën kwamen overeen uit de verschillende discussies. De aanpak vanuit de bibliotheekwereld bleek meestal van praktische aard en veelal met doelgroepen te werken. Uit het bovengenoemd onderzoek blijkt echter dat je internetgebruik niet kunt indelen in traditionele doelgroepen. Het bewustzijn daarover moet ook een rol gaan spelen in te ontwikkelen activiteiten. Er zal uiteindelijk toch gekozen moeten worden voor praktische oplossingen. Veelal moeten individuen aangesproken en geholpen gaan worden op hun specifieke vragen. Vooral bedrijven worden hierbij aangesproken: gebruik van apparatuur moet nog duidelijker en simpeler worden.

Het volledige onderzoek van Marion Duimel hier!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 4 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: