Meeting Point Mediawijsheid

Home » Zoeken » Internet en onderzoeken

Internet en onderzoeken


“Klik en klaar”: kindersites op usability getoetst
door Remco Pijpers van Mijn Kind Online

Samenvatting in twee conclusies:
1. Over het surfgedrag van kinderen: Kinderen van acht en twaalf missen vaardigheden en het beoordelingsvermogen om informatie op internet op waarde te schatten. Daardoor lukken veel zoekopdrachten niet.
2. Over de gebruikersvriendelijkheid van kinder-sites: Kinderen stuiten op veel usability-problemen. Websites overschatten de vaardigheden van kinderen. De populairste kinder-sites zijn ook de sites die het meest gebruikersvriendelijk zijn.

Voor het volledige rapport neem contact op met Remco Pijpers
remco.pijpers@mijnkindonline.nl
telefoon: 06-5143671
Je krijgt ‘Klik en Klaar’ dan gratis via e-mail toegestuurd.

“Ouders over internet en hun kind”

Ouders met kinderen tussen 2 en 12 jaar zijn meer bezig met wat internet bij kan dragen aan de ontwikkeling van hun kind, dan met de risico’s die het met zich mee kan brengen.
Dit blijkt uit een representatief onderzoek van Motivaction in opdracht van KPN en stichting Mijn Kind Online onder ruim 1.000 ouders.
Lees meer… en hier bij Mijn Kind Online
Het rapport zelf, geschreven door Peter Nikken hier!

Wat jongeren op internet doen (2006-2009)

IVO voerde voor de vierde keer het jaarlijkse onderzoek ‘Monitor Internet en Jongeren’ uit. Uiteindelijk zijn ruim 4.000 ingevulde vragenlijsten verwerkt, afkomstig van tien scholen uit het voortgezet onderwijs (eerste en tweede klas).
Wat blijkt? Het internetgebruik onder Nederlandse 13-/14-jarigen stijgt. Tussen 2006 en 2009 is het gemiddelde gebruik twee uur gestegen, naar gemiddeld 15 uur per week. De meest opvallende verandering in het gebruik van applicaties is de doorlopende groei van het gebruik van profielsites (Hyves, Facebook, etc).
Informatie hier en het rapport zelf hier.

Nederlandse jongeren: in 2029 internet nieuwsbron nummer 1

Onderzoek van TNS Nipo naar nieuwsgaring Nederlandse jongeren.
“Televisie maakt in de toekomst plaats voor internet
Nu zegt 87 procent van de 13- tot 65-jarigen nieuws (ook) via de televisie tot zich te nemen. Bijna tweederde (65%) noemt het internet. Over twintig jaar zouden de rollen wel eens omgedraaid kunnen zijn. Tachtig procent denkt in 2029 nieuws van het internet te halen en 72 procent (ook) van tv. De krant gaat nog meer inleveren: van 59 procent naar 37 procent. De radio is als nieuwsmedium redelijk stabiel. Opmerkelijk is dat men van Twitter en SMS als nieuwsmedia geen al te hoge verwachtingen koestert.”
bron: TNS NIPO

Jongeren op internet… Een ander zonnestelsel?
Hoe zit het met privacy en al die vreemde “vrienden” op hun Hyve? En gaat het niet te ver, wat ze allemaal doen? Lopen ouders achter? Moeten we ons nou wel of geen zorgen maken? Wat zeggen jongeren zelf als je het ze vraagt? En wat zeggen ouders er dan over?
Gepubliceerd in: Internet voor iedereen – 32 visies op internet, technologie en maatschappij (Public Affairs XS4ALL, dec. 2009, ISBN 978-90-815082-1-6)
Hele artikel hier.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 4 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: